בישראל ישנו שימוש רב של אוכלוסיות מסוימות בתחבורה ציבורית שעיקרה לא פעם הוא האוטובוסים העירוניים והבין עירוניים. בערים הגדולות בישראל קיימות תחנות מרכזיות רבות אשר מרכזות בשטח אחד ובו רציפים רבים של אוטובוסים המגיעים לתחנה ויוצאים ממנה.
בתחנות רבות קיימים בין היתר בתי עסק רבים, חניונים, מוסכים לאוטובוסים. כל אלו מרכזים בתוכם בכל רגע נתון מאות עד אלפי עובדים ונוסעים מזדמנים.
לאורך השנים מפגעים רבים ראו בתחנות המרכזיות יעד מועדף לפגיעה באזרחים. ניתן להצביע לאחור ולראות שלא פעם ניצלו מפגעים רבים את האפשרות להגיע לקהל הנוסעים והאוטובוסים זאת על מנת לבצע פיגועים מסוגים שונים – ירי ודקירה של נוסעים, השתלטות וניסיון דרדור הרכבים לתהום, פיגוע התאבדות בעזרת מטען רב עוצמה ועוד. לכולנו זכור הפיגוע שנעשה לאחרונה בתחנה המרכזית בבאר שבע.
כוחות הביטחון, השיטור והאבטחה בישראל מודעים כמובן לרגישות הרבה הקיימת בתחנות מרכזיות בישראל ומענה לכך ניתן לא פעם. במקומות רבים כוחות השיטור אינם רבים וקיימת עזרה באבטחה של תחנה מרכזית גם על ידי כוחות צבא ואף חברות אבטחה דוגמת ארקס אבטחה.
תכנון של אבטחת תחנות מרכזיות, בישראל, בדומה לאבטחת חניונים עליה פירטנו בפוסט הקודם, נוגע כמובן במספר רב של נקודות חשובות שיש לתת עליהן את הדעת.
נקודות שיקוף
כפי הנהוג כמעט בכל שדה תעופה בעולם שבו קיימים עמדות שיקוף הן עבור החפצים של הנוסעים והן עבור הנוסעים עצמם, קיים צורך של ממש להעמיד עמדות שיקוף אלה גם בתחנות המרכזיות הגדולות בישראל.
עמדות השיקוף, שאף נהוגות בתחנות הרכבת בישראל, מהוות כלי יעיל המסוגל לחשוף בתוך החפצים של הנוסעים כלי נשק כמו גם כלים שניתן בעזרתם לתקוף ולפגוע באנשים. מעבר להיותן של עמדות שיקוף אלו כוח הרתעה רחב אשר מבהיר למפגעים רבים שהסיכוי לבצע פיגוע באותה תחנה הינו אפסי ממש, עמדות אלו בעצם מבטיחות שכל נוסע הנכנס למתחם התחנה המרכזית אינו מחזיק בגפו איזשהו כלי עמו יוכל לבצע פיגוע.
עמדות השיקוף ממוקמות לרוב בפתחים המרכזיים של התחנות המרכזיות ודורשת כמובן צוות מיומן של מאבטחים אשר ידע להפעיל את העמדות עצמן ואף ידע לתת מענה במקרים בהם מתגלים חפצים חשודים.
השאיפה היא כמובן לדאוג למספר רחב של עמדות שיקוף זאת על מנת למנוע תורים ארוכים בכניסה לתחנה המרכזית. היווצרות של לחץ לא פעם יכולה לגרום למאבטחים לעבוד באופן לא מושכל למול הלחץ אותו מפעילים נוסעים רבים המעוניינים להיכנס לתחנה במהרה ולהמשיך למקום חפצם.
מצלמות אבטחה
אלמנט טכנולוגי נוסף וחשוב בכל תחנה מרכזית הוא הצבה של מצלמות אבטחה במעגל סגור. מצלמות האבטחה מאפשרות לצוות האבטחה במקום לעקוב אחר כל נוסע שמגיע לתחנה, לאתר במקום התנהגות חשודה ואף להשתמש בצילומים מוקלטים של נוסעים חשודים.
גם כאן קיומם של מצלמות אבטחה מהווה בראש ובראשונה גורם מרתיע כנגד גורמי פח"ע. ברוב המקרים מצלמות האבטחה נראות לכל וקיומן מביא גורמי פח"ע רבים לוותר מראש על הניסיון לפגע באותה תחנה מרכזית.
מקרי עבר, לא רק בתחנות מרכזיות, לימדו שקיומן של מצלמות אבטחה אותן מפעילים צוות מיומן של מאבטחים מנעו פיגועים שעמדו להתחיל ואף היוו כלי עזר מודיעיני לתפיסה של מפגעים אשר הצליחו לבצע זממן באופן חלקי או מלא.
שימוש במצלמות אבטחה על ידי צוות מאבטחים מיומן ומקצועי מהווה כמובן גם את המוקד הראשי בכל תחנה מרכזית. לצוות יכולת לפנות לכל מאבטח במקום ולהכין ולהזהיר אותו מפני אנשים שסומנו כחשודים.
תחנות מרכזיות בישראל – ימים מועדים לפורענות
בישראל ניתן לסמן את התחנות המרכזיות כמקום גועש ומלא אדם לאורך כל שעות היממה. עם זאת, למול כך שחיילים רבים משתמשים בתחבורה הציבורית על מנת להגיע למקום חפצם הופכים ימי ראשון וחמישי בשבוע לימים בהם התחנות המרכזיות מלאות בנוסעים רבים יותר מהרגיל – דבר שעבור מפגעים מהווה מוטיבציה לנסות ולבצע פיגוע דווקא בימים ובשעת אלו.
חברות אבטחה רבות מודעות לכמות הרבה של הנוסעים בימים אלו וניתן לראות הערכות מוגברת של כוחות אבטחה בתחנות מרכזיות זאת למול התנועה הערה בה והצורך לעקוב יותר מקרוב אחר מפגע פוטנציאלי.